ارتباطات

تحلیل برنامه طنز "شخصیتهای برنامه کلاه قرمزی

۲۱فروردین ۱۳۹۴ ، ساعت ۲۱:۳۰ ، شبکه دو سیما

کلاه‌قرمزی نام چند مجموعه‌ی تلویزیونی و سینمایی ساخته شده توسط زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی است. شخصیت اصلی این مجموعه‌ها عروسکی به نام کلاه‌قرمزی است که پسربچه‌ای بازیگوش است. کلاه‌قرمزی اولین بار در دهه هفتاد در برنامه‌ای به نام صندوق پست به عنوان مهمان حضور پیدا کرد و پس از آن چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی با محوریت کلاه‌قرمزی ساخته شده است.


از دیدگاه منتقدان رابطهٔ کلاه‌قرمزی و آقای مجری را می‌تواند رابطه‌ای پدر–فرزندی نیز در نظر گرفت. همانطور که بسیاری از کودکان خود را در شیطنت‌های کلاه‌قرمزی می‌یابند، بزرگترها نیز خود را در کالبد آقای مجری می‌یابند که پدری مهربان و دلسوز و صبور است که این موضوع باعث می‌شود مخاطبِ کلاه‌قرمزی نه‌فقط کودکان، که بزرگسالان نیز باشند. رابطهٔ این دو رابطه‌ای معلم-شاگردی نیست، یعنی چنین نیست که آقای مجری نصیحت کند و بچه‌ها خیلی زود قبول کنند؛ بلکه کلاه‌قرمزی و دیگر شخصیت‌های عروسکی این مجموعه گاه حرف‌ها و نصیحت‌های آقای مجری را قبول نمی‌کنند و او را به چالش می‌کشند. آقای مجری هم گاه از دست بچه‌ها حرصش می‌گیرد؛ درست مثل یک رابطهٔ پدر-فرزندیِ زنده و واقعی.از دیدگاه این منتقدان با وجودی که کلاه‌قرمزی حرف سیاسی نمی‌زند اما حرف‌هایش بیانگر خاطرات و حتی رنج‌های یک نسل است. کلاه‌قرمزی، مبارکِ مدرن است که در زبان طنز و کنایه واقعیت‌های مگوی جامعه را می‌گوید؛ نمادی از شوخ‌طبعیِ ایرانی که طلحک‌وار حرف خود را می‌زند و به حیاتش ادامه می‌دهد.


از دیگر دلایلی که منتقدان برای موفقیت این مجموعه و تفاوت آن با دیگر برنامه‌های کودکان می‌آورند جدی‌گرفتن کودکان است. از دید این منتقدان این که طهماسب به عنوان حلقهٔ اصلی مجموعه و نمایندهٔ بزرگسالان با لحن جدی با کودکان صحبت می‌کند باعث می‌شود مجموعه بتواند با مخاطب بزرگسال هم ارتباط برقرار کند و به این ترتیب به طیف و تعداد مخاطبان افزوده می‌شود.


کلاه قرمزی:


بازیگوش،تنبل،وخوش قلب است کلاه قرمزی درابتدا شخصیت اصلی برنامه بود ولی رفته رفته عروسمهای دیگر نقش پررنگ تری گرفتند.


فامیل دور:


فامیل دور اهل دور است و شغل او دربانی بوده به همین علت با در زدن های محکم ویا نبستن درها مشکل دارد ظاهری روستایی دارد وبه در خیلی حساس است.


دخترهمسایه:


دخترهمسایه ی اقای مجری است که به دست اقای مجری سپرده میشود تکیه کلام او دست،جیغ،هوراااا است صدای نازکی دارد که بسیار جلب توجه کودکان است.


اقای مجری:


شخصیتی است که به بچه ها کارهای بدشان را گوشزد میکند ولی دیگر عروسکها به صحبتهایش اهمیت نمیدهند و بسیاری از وقتا وسط صحبت اقای مجری میان وصحبت میکنن ووسط صحبت او میزنن ویا میاین به انجام کاری در وسط صحبت اقای مجری مشغول میشوند.


جیگر:


بسیار  حساس است که اورا خر صدا کنن از تکیه کلام های جیگر تکرار کلماتی است که میخواهد روی انها تأمید داشته باشد.


پسرعمه زا:


پسرعمه کلاه قرمزی است وتیپی روستایی دارد که ایام عید برای دیدن کلاه قرمزی امده است شروشیطون است حرفهای خود را رک میزند بیشتر از ها؟؟خدانگهدار...هووو استفاده میکند.


پسرخاله:


شخصیتی  بسیار جدی و قانع به هرچیز و از خود گذشته است دارای مرام و معرفت است وبسیار دوست داشتنی است.


اقای همساده:


خیلی صحبت میکند  و بدشانس است که به اتفاقات بدی که برایش میفتد میخندد خوش قلب است.


عزیزم ببخشید :


همیشه روپوشی سفید برتن دارد و یک سینی دردست مردی میانسال است عزیزم ببخشید برای کمک به فامیل دور در کارهای بچه أش امده بسیار جزیی نگر است که برای هرچیزی سوالات بی پایانی میپرسد.


بچه فامیل دور:


بچه ی فامیل دور است کوچیکترین شخصیت کارتونی است.


دیوی:


دیوی شخصیتی است که تازه به روی زمین امده و هنوز کودک است  و خیلی التماسانه از بقیه میخواهد که اورا ببوسند دیوی بطور وارونه عمل میکند و حرف میزند و بااو هم باید وارونه حرف زد.خیلی شدید نیخندد.


ببعی:


تسلط  کامل به زبان انگلیسی دارد و درمیان حرف هایش زیاد کلمات انگلیسی بکار میبرد که باعث جذابیت این عروسک شده است.


قوچی:


شخصیتی باتجربه که از خاطراتش زیاد میگفت هرچند نیمه تمام....

  • مریم عسگری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی