ارتباطات

تحلیل تفسیر

تحلیل کارشناسان از اوضاع سیاسی دمشق اسد می‌تواند سوریه را اداره کند
 کشور سوریه که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران علیرغم برخوردهای مداخله جویانه دیگر کشورهای عربی در برخورد ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی روندی موافق با جمهوری اسلامی را در پیش گرفته بود، طی هفته‌های اخیر درگیر تحولاتی شده است که گفته می‌شود توطئه‌ای از سوی آل سعود و آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
تحولاتی که در سوریه در گرفته است، با تحلیل‌های متفاوتی روبروست؛ اگرچه در بین این تحلیل‌ها نمی‌توان مطالبات مردم سوریه را امری واهی خواند و اعتراضات اخیر را یکسره به پای توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی ریخت اما بدون شک این موضوع قابل انکار نیست که به دلیل مواضعی که طی سال‌های اخیر مقامات سوری در برخورد با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا – بر خلاف تمام کشورهای دیگر عرب زبان – داشته‌اند بر تشدید این تحولات تاثیرگذار بوده است.
در رویکردی که آمریکا و رژیم صهیونیستی را در اتفاقات اخیر سوریه دخیل می‌داند معتقد است از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی، پایگاه و موقعیت خود را در مصر از دست داده‌اند در تلاشند با توجه به موقعیت و جایگاه سوریه در جبهه مقاومت،اوضاع این کشور را ناآرام و به نوعی مسیر بازی را به نفع اسراییل در دست گیرند.
به عقیده کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای با توجه به اینکه بنیان تحولات سوریه تفاوتی با تحولات مصر و بحرین و... ندارد، فقط در مورد سوریه باید به 2 نکته توجه داشت که این دو نکته ممکن است مسیر تحولات در سوریه را دچار دگرگونی‌هایی از نوعی دیگر کند.
در این رابطه اختلافات فرقه‌ای اولین موضوعی است که از بدو روی کار آمدن خاندان‌های علوی در سوریه میان آنان و اکثریت معترض سنی و جود داشته و همه تلاش‌های حکومت سوریه به ویژه تلاش‌های اسد پدر و پسر این مساله را به طور کامل زایل نکرده و حداکثر آن را به آتش زیر خاکستر تبدیل کرده بود. در شرایط فعلی امکان شعله ور شدن این تنازعات طائفی و فرقه‌ای با توجه به زمینه آماده منطقه بسیار محتمل است.
موضوع دوم اینکه سوریه بدون تردید در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد، موضوعی که طی سال‌های گذشته به واسطه حضور مصر در حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی و امضای قرارداد کمپ دیوید بین مبارک و سران صهیونیستی که امنیت این رژیم نامشروع را تامین می‌کرده است،چندان مورد توجه قرار نگرفته بود؛ استعفای مبارک از ریاست جمهوری مصر و اعتراض مردم این کشور به حمایت‌های بی دریغ وی از رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را بین مقامات آمریکایی و صهیونیستی ایجاد کرده است که در تقابل با این موضوع و با حمایت از اعتراضات مردم سوریه نشان از آن دارد که آنها قصد دارند کمبودهای جبهه مصر را در سوریه جبران کنند؛ مقایسه نوع پوشش رسانه‌ای تحولات سوریه در مقایسه با بحرین در رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و حامیانش خود بیانگر این حقیقت است.
سیاست روز با تعدادی از تحلیل‌گران مسائل سیاسی منطقه درباره آینده سیاسی کشور سوریه گفت‌وگو کرده است که در ذیل می‌آید.
شرایط به نفع خاندان اسد به پیش می‌رود
دکتر حسن لاسجردی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در منطقه خاورمیانه درباره آینده سیاسی سوریه با توجه به تحولات در حال وقوع در این کشور گفت: فکر می‌کنم تحولات مجموعه کشورهای عربی از جمله مصر و تونس و سوریه و عراق و لبنان و بحرین و ... از دو رویکرد پیگیری می‌شود.
وی افزود: رویکرد اول همان پیگیری مطالبات مردم از طریق مسالمت آمیز است و رویکرد دوم مواجهه و چالش با حکومت‌هاست که در نهایت منجر به سرکوب و مهار می‌شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تحولات جهان عرب با این رویکرد در حال پیشروی است، تصریح کرد: باید منتظر به ثمر رسیدن این رویکردها باشیم که در حال حاضر تز سرکوب باید تاثیرات خود را نشان بدهد و اگر نتایج نامطلوب داشته باشد آنچه که تاثیرگذار خواهد بود تبعات این کار است.وی تاکید کرد: اگر رویکرد اول مدنظر باشد دولت‌ها بر سر کار می‌مانند و در عین حال به خواسته‌ها و مطالبات مردمی هم رسیدگی می‌کنند.
لاسجردی ادامه داد: در سوریه علاوه بر مطالبات و واکنش حاکمیت نقش نیروهای بیرونی را نیز داریم که نگاه‌های غیر تابع و نگاه مستقلانه سوریه بر تحولات بر خلاف سایر کشورهای جهان عرب بر این مورد بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی توضیح داد: با توجه به نوع حکومت در سوریه و کاری که حزب بعث در سوریه انجام داده و محبوبیت خاندان اسد در این کشور و استفاده از فرصت‌ها؛ در مجموع شرایط به نفع خاندان اسد است.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به اینکه اسد قول اصلاحات به مردم خود داده است، در پایان خاطرنشان کرد: این قول به معنای پذیرش کاستی‌هایی است که خود دولت هم آنها را قبول دارد،اگرچه از منظر داخلی تحولات آنچنانی وجود ندارد و اتفاقا در سوریه نقش گروه‌های بیرونی بسیار پررنگ است، چه گروه‌های منطقه‌ای مثل عربستان و سودان و چه گروه‌های بیرون منطقه‌ای مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند این جریان را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان بدهند و تحولات را تند و برخوردها را غیرقانونی نشان بدهند تا فضا را برای ابقای خاندان اسد ملتهب کنند.
مردم سوریه با دخالت بیگانگان در کشور خود مخالفند
دکتر سعدالله زارعی تحلیل‌گر مسائل سیاسی منطقه درباره آینده سیاسی سوریه با توجه به اعتراضات مردمی و تحولات داخلی در این کشور گفت: تردیدی نیست که تحولات سوریه بر مبنای نارضایتی‌هایی است که مردم این کشور از ساختار سیاسی کشور خود دارند.
وی افزود: در عین اینکه تردیدی نیست که آمریکا و رژیم صهیونیستی از نظام سیاسی سوریه راضی نیستند و آن را حلقه میانی و استراتژیک مقاومت می‌بینند.زارعی با تصریح بر اینکه به این دلایل در سوریه شاهد دو جریان هستیم، تاکید کرد: یک جریان با مدیریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برای تعمیق شکاف‌های داخلی سوریه دنبال می‌شود که صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بخشی از آن بود.
وی توضیح داد: تلاش آمریکا برای تبدیل بخش‌هایی از این کشور به بن غازی بخش دیگری از این تلاش‌ها بود که از طریق تصویرسازی وضعیت معارضان قذافی در بن غازی و تشکیل دولت موقت تلاش کردند تا نظام سوریه را با بحران جدی روبرو کنند.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه ادامه داد: تردیدی نیست بسیاری از مردم در هفته‌های اخیر شهرهای سوریه که معترض به رویکرد دولت بودند با آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف هستند و آنها را دشمنان خود و مخالف با استقلال و امنیت خود ارزیابی می‌کنند.
وی تصریح کرد: نظام سیاسی سوریه در حال حاضر در این عرصه با دو روند درگیر است روند خارجی و مداخله جو و روند داخلی.
زارعی در پایان افزود: بر اساس آنچه در متن سوریه وجود دارد و محدود بودن اعتراضات مردمی و عزم دولت اسد برای ایجاد تغییرات شرایط در سوریه به نظر می‌آید که نظام سوریه و مردم از عقلانیت لازم برای اقدام توفان تحولات و اصلاح نظام سیاسی و جلوگیری از مداخله‌های بیگانگان برخوردارند.
اسد در اداره امور توانمند است
دکتر احمد بخشایش اردستانی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی درباره آینده سیاسی سوریه با توجه به تحولات در حال انجام در این کشور گفت: سوریه از موقعیتی متفاوت از سایر کشورهای عربی در حال تحول برخوردار است به دلیل اینکه این کشور در جبهه مقدم قرار دارد و همواره به رژیم صهیونیستی نوعی درگیری دارد.
وی افزود: مردم سوریه تا حدودی به صورت اکثریت نظام کشور خود را قبول دارند و به دلیل اینکه با یک دشمن خارجی به نام رژیم صهیونیستی چالش و تنش دارند با حکومت خود موافق هستند.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به اینکه دولت سوریه در شرایط فعلی با چند دسته از گروه‌های مخالف مواجه است، توضیح داد: اخیرا که یکی از رهبران کشورهای عربی با اسد تماس گرفته و عنوان کرده بود که ما مشکلات شما را حل می‌کنیم در مقابل شما حکومت ایران را محکوم کنید و در مورد بحرین موضع آل خلیفه را تایید کنید اسد این موضوع را نپذیرفت.وی در پایان تصریح کرد: عدم پذیرش این موضوع از سوی بشار اسد به معنای توانمندی وی در اداره امور و استقلال خواهی اوست که در حقیقت می‌تواند تا حدودی بیانگر آینده سیاسی سوریه نیز باشد.
اکنون نحوه توصیف و تحلیل یک نمونه از پیام‌های تبلیغات تجاری ذکر می‌شود:
تبلیغ شماره ۴ ـ شامپو پاوه ـ مواد بهداشتی / کالای کم‌دوام ـ ۱۲ نما
متن گفتاری پیام:
یه شامپو مرحمت کنید، شامپوی شامپوها باشه.
چی‌چی یه چی‌چی‌ها باشه.
محبوب بچه‌ها باشه. جلا بده موهامونو، نسوزونه چشمامونو. خوشبو باصرفه باشه، یه اسم چهار حرفه باشه.
این شامپو پیدا نمی‌شه؛ راست کار ما نمی‌شه.
چرا نمی‌شه، خوب هم می‌شه؛ میگی نه نگا کن. اینکه داره می‌خنده به اعتبار بنده، پاوه رو می‌پسنده.
شامپو بچه پاوه با سه طرح جدید. تیدی همواره با شماست.
تحلیل زنجیره‌ای (توصیف نماها):
۱. تصویر دختربچه‌ای که همراه با مادرش پشت پیشخوان فروشگاهی ایستاده‌اند و در حالی‌که مادر به دخترش چشم دوخته است، دختر از فروشنده شامپو طلب می‌کند.
۲. چهره متعجب فروشنده از درخواست غیرمستقیم و معماگونه  دختربچه و پاسخی همراه با تعجب.
۳. ادامه تصویر دختربچه و ارائه مشخصات محصول.
۴. تصویر شامپوهای عروسکی به‌صورت انیمیشن و به شکل پنگوئن که در روی قفسه‌ها در حال جنب‌وجوش هستند.
۵. ادامه تقاضای دختربچه و ارائه مشخصات محصول همراه با ارتباط غیرکلامی؛ به‌گونه‌ای که هنگام بیان عبارت: ”نسوزونه چشمامونو“ به‌چشم‌های خود اشاره می‌کند اما هنگام بیان عبارت: ”جلا بده موهامونو“ هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد! (نکته: دختر روسری به‌سر دارد)
۶. رقص و جابه‌جائی مجدد شامپوهای عروسکی به شکل پنگوئن
۷. ادامه صحبت‌های دختربچه درباره مشخصات محصول (یه اسم چهار حرفه باشه)
۸. فروشنده با صدائی بم و کلفت و همچنان با حالت تعجب و حرکات دست با لحن عامیانه و کوچه‌بازاری می‌گوید این شامپو ”راست کار ما نمی‌شه“
۹. حرکت شامپوهای عروسکی از بالای قفسه‌ها بر روی پیشخوان و رد ادعای فروشنده با بیان عبارت: ”چرا نمی‌شه خوب هم می‌شه“ با لحن کودکانه
۱۰. نمائی از یک وان حمام و پسر کوچک یکی‌دوساله‌ای که درون وان با شادمانی مشغول شتسشو و آب‌بازی است و شامپو پاوه را نیز در دست دارد و برخلاف سایر بچه‌ها که از شامپو می‌ترسند با آن مأنوس است.
۱۱. نمای نزدیک شامپو با سه طرح مختلف: پمادی (پمپی)، پنگوئنی و قورباغه‌ای
۱۲. آرم ”تیدی همواره با شماست“ همراه با حباب‌های آب که بالا و پائین می‌رود.

  • مریم عسگری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی